În premieră pentru ultimii ani, vânzările de autoturisme noi au crescut ca pondere din total piaţă chiar şi fără susţinerea masivă a programului Rabla, semn că avansul economic şi creşterea veniturilor i-au determinat pe clienţi să nu mai aştepte bonusul de 1.500 de euro de la stat.
În total, în primele şase luni ale acestui an vânzările de autovehicule au urcat cu puţin peste 17%, la 71.600 de unităţi, volum care se apropie de cel din prima jumătate a anului 2009, când se vindeau aproape 79.000 de autovehicule, potrivit APIA. Mai mult, din total autoturismele urcă cu 22%, la un total de aproape 59.000, în timp ce vehiculele comerciale pierd teren, punctând un declin de 4,2%, la 11.139.
În timp ce autoturismele indică bunăstarea indivizilor, vânzările de comerciale indică starea economică, iar o scădere a acestora indică faptul că firmele de transport se aşteaptă la un declin al cererii. Pe de altă parte, cu toate că vânzările de autoturisme realizate în primele şase luni din 2017 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din total s-a redus la 66%, faţă de 79% în prima jumătate a anului trecut.
Mai mult, Rabla 2017 a demarat oficial în a doua parte a lunii mai, în timp ce anul trecut programul de casare a demarat la mijlocul lunii iunie.
„Comparativ cu primele 6 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât şi volumul achiziţiilor realizate de către persoanele fizice – ponderea de la 21% la 34%, iar volumul cu 95%. Aceste cifre ne arată, de fapt, detaşarea tot mai mare a persoanelor fizice de Programul Rabla, care astfel începe să-şi reducă efectul de aşteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piaţă”, explică reprezentanţii APIA.
În ceea ce priveşte autoturismele rulate, în marea lor majoritate nefiscalizate, se observă faptul că în primele şase luni din 2017 au fost înmatriculate peste 253.300 de unităţi, în creştere cu 84% faţă de perioada similară a anului trecut, raportul fiind de o maşină nouă la 5,6 vechi.
„Această situaţie se datorează, după cum APIA a şi semnalat încă de anul trecut, eliminării de la 1 februarie anul curent a Timbrului de Mediu. Ceea ce este şi mai grav însă este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 şi Euro2), respectiv de la 35.710 unităţi în 2016 la 103.607 unităţi în 2017”, au spus oficialii APIA.
Top-ul pe mărci este condus de către Dacia, cu 19.696 unităţi, urmată de către Volkswagen, cu 7.366 unităţi, Renault 5.492 unităţi, Ford cu 5.332 unităţi şi Skoda 5.233 unităţi.
Citeşte articolul complet pe Ziarul Financiar